Campagne GOED in het OV van start
Vicepremier de Jonge en directeuren Alzheimer Nederland, NS en Transdev trappen OV campagne af

Start campagne 'GOED omgaan met dementie In het openbaar vervoer' op Utrecht CS!

Op maandag 16 september gaf vicepremier Hugo de Jonge samen met de directieleden van Alzheimer Nederland, NS en Transdev in de stationshal van Utrecht CS het startschot voor de nieuwe campagne 'GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer'. De campagne maakt reizigers in het openbaar vervoer bewust dat er medereizigers met dementie zijn, die mogelijk hulp nodig hebben.

Reizigers met dementie

Mensen met dementie willen zo lang mogelijk onderdeel uit blijven maken van de maatschappij. Daarbij maken zij nog graag gebruik van het openbaar vervoer. Aangezien het aantal mensen met dementie sterk toeneemt, krijgen ook medewerkers en reizigers in het openbaar vervoer steeds vaker met hen te maken. Afwijkend gedrag komt vaak voor in het openbaar vervoer. Hoe weet je dat je te maken hebt met een reiziger met dementie?

Start de kennischeck

Een vliegende start

Het welkomstwoord kwam van Gerjoke Wilmink, directeur Alzheimer Nederland. Vervolgens spraken vicepremier Hugo de Jonge en  Roger van Boxtel, CEO van NS, over de urgentie en de campagne. Zij riepen reizigers op de gratis online training GOED omgaan met dementie te volgen. Vervolgens gaf de minister samen met de directieleden het startschot door een symbolische druk op de knop van een levensgroot Vergeet-mij-nietje.  Een promoteam was aanwezig op een ingerichte stand in de stationshal om reizigers te wijzen op de campagne. 

Campagne GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer

Gedurende de campagne zal via Facebook, TV schermen in NS treinen en elektrische bussen van Connexxion een campagnefilmpje te zien zijn die reizigers wijst op het doen van de gratis online training ‘GOED omgaan met dementie’. Voor NS medewerkers is de speciale training ‘in het openbaar vervoer’ ontwikkeld, met voor hen herkenbare OV-situaties. Deze online training wordt bij diverse vervoersbedrijven bij medewerkers onder de aandacht gebracht. De campagne duurt tot en met 13 oktober.

Bekijk ook het persbericht over de campagne >>