dementievriendelijk bij de kapper
Hoe ga je om met klanten die dementie hebben?

Nieuwe online branchetraining ‘Bij de kapper’

Op maandag 30 april werd onze nieuwe online training ‘Bij de kapper’ gelanceerd. In deze gratis training leren kappers en haarstylisten aan de hand van voorbeeldsituaties hoe ze het beste om kunnen gaan met klanten met dementie. Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met de ziekte van Alzheimer of een andere vorm van dementie toe. Zodoende hebben kappers er steeds vaker mee te maken.

Online training ‘Bij de kapper’

De gratis online training, ontwikkeld in samenwerking met Qioz ZorgKappers, is bedoeld voor iedereen die werkzaam is als kapper of haarstyliste. Qioz: “Onze huiskamer stijl richt zich op de kleurstelling, decoratie en routing binnen de kapsalon en beoogt geruststellend te zijn en herinneringen van vroeger te activeren.”

Kappers leren in vijftien minuten hoe ze klanten met dementie kunnen herkennen én hoe ze op een goede manier met hen kunnen omgaan. De training bestaat uit vragen en tips bij situaties die regelmatig voorkomen in kapperszaken of bij thuiskappers. Voor meer verdieping is een training van een dagdeel op locatie te boeken. 

dementievriendelijk bij de kapper

Als ondernemer heb je niet alleen een economische maar ook een sociale rol te vervullen. Vandaar dat wij de training volgden. Zo weet ik nu dat mensen het fijn vinden als je de tijd voor ze neemt, maar dat de behandeling ook niet te lang moet duren. Daar worden ze onrustig van.

dementievriendelijk bij de kapper

Een dementievriendelijke knipbeurt

De groeiende groep mensen met dementie in onze samenleving vraagt om extra aandacht én kennis, ook bij kappers. Mensen met dementie willen zo lang mogelijk hun dagelijkse activiteiten kunnen blijven doen en daar hoort ook een bezoek aan de kapper bij. Marion Bosch van Kapsalon Haerhuys in Heerlen volgde met haar team al eerder een training ‘Goed omgaan met dementie’ van Samen dementievriendelijk: “Als ondernemer heb je niet alleen een economische maar ook een sociale rol te vervullen. Vandaar dat wij de training volgden. Zo weet ik nu dat mensen het fijn vinden als je de tijd voor ze neemt, maar dat de behandeling ook niet te lang moet duren. Daar worden ze onrustig van”.