Goed omgaan met dementie bij de bank

Rabobank, ABN AMRO, ING en De Volksbank werken samen voor mensen met dementie

Vanaf 25 september is onze nieuwe online training ‘Bij de bank’ beschikbaar! In de training leren bankmedewerkers met klantcontact in vijftien minuten hoe ze de signalen van klanten met dementie kunnen herkennen én hoe ze op een goede manier met hen kunnen omgaan. De training is ontwikkeld in samenwerking met Rabobank. Rabobank, ABN AMRO, ING bieden hun medewerkers met klantcontact de training aan. Ook de Volksbank steunt dit initiatief.

Een speciale training voor bankmedewerkers, is dat nodig?

Jazeker! Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met dementie naar een half miljoen in 2040. Ook bankmedewerkers krijgen dus steeds vaker te maken met mensen met dementie. Het is belangrijk dat ook de financiële dienstverlening voor mensen met dementie verbetert. Juist bij banken hebben mensen met dementie vaak behoefte aan persoonlijke aandacht bij hun financiële vragen. Zeventig procent van de mensen met dementie woont thuis. Zij regelen zo lang mogelijk zelf hun bankzaken, maar hebben wel wat extra hulp en attentie nodig. Daarom ontwikkelden wij in samenwerking met Rabobank de online training ‘Bij de bank’. 

Banken willen hun klanten helpen om ook financieel veilig oud te worden. Deze training past daar uitstekend bij. Samenwerking met maatschappelijke initiatieven als Samen dementievriendelijk is daarbij essentieel.

Verbeteren van de diensverlening

Voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken en directeur-bestuurder Gerjoke Wilmink van Alzheimer Nederland gaven het startschot voor de campagne ‘Goed omgaan met dementie bij de bank’. De campagne moet bijdragen aan de verbetering van dienstverlening van banken voor mensen met dementie. De training is voor medewerkers van alle banken beschikbaar. Rabobank, ABN AMRO en ING bieden hun medewerkers met klantcontacten deze training aan. De banken verwachten dat medewerkers door het doen van de training beter en zelfverzekerder leren omgaan met mensen met dementie. Zo kunnen zij de service aan mensen met dementie verbeteren. De Volksbank zet zich ook in om Nederland financieel onbezorgder te maken en steunt daarom dit initiatief. Suzan van Eeten, bij Rabobank verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken: “Wij vinden het belangrijk dat onze klanten financieel zelfredzaam zijn. En sommige van hen hebben daar hulp bij nodig, zoals klanten met (beginnende) dementie. Ook voor deze groep zorgen we ervoor dat onze dienstverlening passend is.” 

Online training of training op locatie

In de training leren bankmedewerkers met klantcontact in vijftien minuten hoe ze de signalen van klanten met dementie kunnen herkennen én hoe ze op een goede manier met hen kunnen omgaan. Medewerkers die dieper op de materie in willen gaan, kunnen ook op hun locatie getraind worden. NVB-voorzitter Buijink: “Banken willen hun klanten helpen om ook financieel veilig oud te worden. Deze training past daar uitstekend bij. Samenwerking met maatschappelijke initiatieven als Samen dementievriendelijk is daarbij essentieel.”