Plus de Gors top
Ervaringsverhaal Plus supermarkt de Gors

Meer begrip voor mensen met dementie

Stel… Je bent caissière en bij jouw kassa staat een flinke rij klanten. De klant die aan de beurt is komt er tijdens het afrekenen achter dat hij toch niet alle boodschappen in zijn karretje heeft. De helft van zijn boodschappen is al gescand en de rij achter hem zucht ongeduldig…

Training op maat

Bij supermarkt Plus De Gors in Purmerend weten de medewerkers inmiddels hoe ze om moeten gaan met zo’n situatie. Het is immers zeer goed mogelijk dat hier sprake is van iemand met dementie. Eigenaar Jeroen Dieckmann zag pas nog een soortgelijk voorval gebeuren. Hij liep naar de caissière en liet haar plaatsnemen achter een andere kassa zodat ze de wachtende klanten kon helpen. Zelf ging hij met de klant de schappen langs voor de ontbrekende boodschappen.

Diekmann en zijn medewerkers volgden in december een training Goed omgaan met dementie van Samen Dementievriendelijk. Die bestond onder meer uit voorlichting over dementie, een vragenlijst en oefeningen door middel van een rollenspel. Onlangs ontving De Gors als eerste supermarkt van Waterland de sticker Samen dementievriendelijk.

Plus de Gors sticker

Er is nu meer begrip voor de klanten die zich soms agressief gedragen of emotioneel reageren

Meer begrip voor klanten met dementie

Diekmann vertelt dat er nu meer begrip voor de klanten die zich soms agressief gedragen of emotioneel. Anderhalf jaar geleden werd de winkel verbouwd. Alles lag op een andere plek. Er zijn mensen die daar compleet van in paniek raakten. Ook heeft hij soms te maken met ouderen die ervan overtuigd zijn dat een product dat ze vorige week nog hebben gekocht, niet meer te verkrijgen is. Dat blijken dan producten die al tien jaar niet meer in de winkel liggen.

Diekmann merkte dat sommige medewerkers, die niet wisten hoe ze daarop moeten reageren, deze mensen probeerden te ontlopen. Nu gebeurt dat niet meer. Het is bespreekbaar geworden.

Klantvriendelijk

Dat Plus De Gors dementievriendelijk wilde worden, komt omdat 40 procent van de inwoners in de wijk 55-plusser is. Diekmann vindt het belangrijk dat een ondernemer nadenkt over zijn plek in de maatschappij. Hij zegt: "Wij zitten in een vergrijsde wijk waarbij de verwachting is dat de gemiddelde leeftijd verder stijgt. Om binding te houden met de mensen hier moet ik daarop inspringen."

Ouderenbus

Daarom stelt Dieckmann vijf jaar lang uit eigen middelen 25.000 euro per jaar beschikbaar voor ouderenzorg in zijn winkel. De eerste grote investering is al gedaan: de aanschaf van een busje. Daarmee haalt een medewerker elke dinsdagochtend ouderen en mensen met een beperking thuis op, waarna ze begeleid boodschappen doen in de winkel. Nadien worden ze weer thuisgebracht. Er zijn nu tien mensen die er gebruik van maken. Voorwaarde is dat je in De Gors of Ilpendam woont en een oudere of hulpbehoevend bent. De ophaalservice is gratis en geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de Zorgcirkel, een specialist op het gebied van Wonen, Welzijn, Services, Zorg, Behandeling en Preventie. Zij leveren onze diensten vooral aan ouderen. Dat voelt betrouwbaar. Uiteindelijk wil Dieckmann de ophaalservice dagelijks aanbieden.

Felicitatie