KHN dementievriendelijk
In gesprek met Dirk Beljaarts – Algemeen Directeur Koninklijke Horeca Nederland

Dementievriendelijk in de ‘huiskamer van de samenleving’

Als er ergens mensen zijn, die in hun werk te maken kunnen krijgen met mensen met dementie, dan is dat wel in de horeca. We praten daarover met Dirk Beljaarts, Algemeen Directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN). KHN is dé branchevereniging voor de horeca.

Maatschappelijke rol

“Wij vertegenwoordigen 20.000 horecaondernemers met ruim een kwart miljoen medewerkers. Dat is twee derde van iedereen die werkzaam is in de horeca in Nederland”, vertelt Dirk. “Wij maken ons sterk voor een professionele en vooral toekomstbestendige horeca en helpen onze leden aan de hand van service, lobby, advies, informatie en voordeel. Daarbij pakken we heel bewust onze maatschappelijke rol. Zo is er een beleidsteam gevormd met gezondheid als speerpunt en hebben wij het Nationaal Preventie Akkoord(*) ondertekend.”

* Dit akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik.

KHN dementievriendelijk

Mensen met dementie vinden het vaak heel gezellig om samen even een kopje koffie drinken of doordeweeks rustig even samen een hapje eten. Zeker als dat in een restaurant is waar ze vroeger vaker kwamen.

Goed omgaan met dementie in de horeca

“Wij zijn blij met alle mooie initiatieven die op dat gebied worden ontwikkeld”, zegt Dirk. “Jullie online training 'Goed omgaan met dementie in de horeca' is daar een mooi voorbeeld van. Mensen met dementie vinden het vaak heel gezellig om samen even een kopje koffie drinken of doordeweeks rustig even samen een hapje eten. Zeker als dat in een restaurant is waar ze vroeger vaker kwamen. En natuurlijk is het dan extra fijn als de medewerkers van het restaurant of de lunchroom weten hoe ze om moeten gaan met dementie!”
Heeft Dirk zelf de training gevolgd? “Jazeker”, lacht hij. “Ik vond de training in positieve zin zeer laagdrempelig en heel geschikt voor iedereen die in de horeca werkt. Om de training onder de aandacht te brengen hebben wij daarom de link naar de training gedeeld in onze nieuwsbrief. Zo sporen wij onze ondernemers aan om de training aan te bieden aan hun personeel.”
 

Het thuisgevoel

“Als KHN willen wij onze verantwoordelijkheid nemen waar dat kan”, stelt Dirk. “Zeker in de horeca kunnen wij verschil maken voor mensen met dementie. Wij zijn eigenlijk de ‘huiskamer van de samenleving’ en zijn gebaat bij volle cafés en restaurants. Eenzaamheid neemt, vooral onder ouderen, hoe dan ook sterk toe en zeker als je dementie hebt, kun je in een sociaal isolement terecht komen. Omdat je soms in de war raakt en je je daardoor niet meer op je gemak voelt. Wij willen juist deze mensen graag dat ‘thuisgevoel’ geven, het gevoel dat ze de huiskamer in komen.”

KHN dementievriendelijk

Neem de tijd voordat je oordeelt

“Het is belangrijk dat de medewerkers in de horeca zich bewust zijn van wat het voor iemand betekent om dementie te hebben”, verklaart Dirk. “De horeca is een snelle business en in de drukte van het werk ligt onbegrip vaak op de loer. Onze boodschap naar onze ondernemers is dan ook: ‘vertraag af en toe je tempo en neem de tijd voordat je oordeelt’. Zorgen en dienen zit in ons DNA. Probeer de signalen op te pakken en neem je medewerkers daarin mee. Zo kun je mensen met dementie op de juiste wijze benaderen.”